Nieuw project Stichting Edmond Delhougne (2021-2024)

Vanaf begin deze eeuw maakt de discipline genealogie een stevige transformatie door, dankzij onder meer de digitaliseringsgolf en het DNA-onderzoek. Onze stichting denkt na over welke rol zij daarin kan spelen.

Voor deze uitdaging zijn wij een duurzame samenwerking aangegaan met academische partners. Vanaf september 2021 wordt dit gerealiseerd met de Universiteit Antwerpen - vakgroep erfgoedstudies en met genetisch genealoog prof. dr. Maarten Larmuseau (KU Leuven en Universiteit Antwerpen).

Vanuit deze samenwerking stellen we het volgende programma-aanbod voor:

Vanaf september 2021 wordt voor het eerst het keuzevak ‘genealogie’ georganiseerd binnen de ‘Master erfgoedstudies’ aan de Universiteit Antwerpen. Maarten Larmuseau is de docent en de Stichting Edmond Delhougne werkt mee aan de inhoudelijke invulling van dit keuzevak. De Stichting stelt daarbij haar archief en collectie ter beschikking van het onderwijs en de studenten. Ook andere geïnteresseerden hebben als vrije studenten de mogelijkheid het vak ‘genealogie’ te volgen.

Meer informatie: https://www.uantwerpen.be/nl/studeren/aanbod/alle-opleidingen/voorouders-en-nakomelingen/ of mail ons via deze link.

Academische studie ‘genealogie’ aan de UAntwerpen

Cursus ‘Genetische genealogie’ in Roermond

Op 22 en 29 januari 2022 vindt een cursus in genetische genealogie plaats in Roermond. Op deze cursus is iedereen met interesse in genealogie en in de koppeling van het eigen DNA aan de familiegeschiedenis welkom. De docent van deze cursus is Maarten Larmuseau, bijgestaan door Ton van den Berg en Nadine Buis van Stichting Edmond Delhougne.

Wil je reeds op de hoogte gehouden worden over deze cursus?

Symposium ‘Hoe genetische genealogie ontsluiten voor de toekomst?’ in Roermond

Ons DNA is een archiefdocument met unieke informatie over onze voorouders. Genetisch onderzoek levert daarom nieuwe informatie en inzichten aan voor genealogen. Het is daarom belangrijk dat deze nieuwe gegevens veiliggesteld worden voor de toekomst! Op 26 maart 2022 zal het symposium het debat aangaan hoe we DNA-gegevens zo goed mogelijk kunnen ontsluiten. Zowel academici en professionele onderzoekers als genealogen en geïnteresseerden in genetische genealogie zijn uitgenodigd om mee te debatteren. De realisatie van een publicatie is het einddoel van deze dag.

Wil je reeds op de hoogte gehouden over dit symposium?

Participatie wetenschappelijk onderzoek

Stichting Edmond Delhougne heeft een uitgebreid archief en documentatiecentrum alsook vrijwilligers in genealogie en streekgeschiedenis. Daarom wil de stichting deze expertise voluit ten dienste te stellen aan de wetenschap. De resultaten hiervan zullen bovendien ook weer de doelstellingen van de stichting verder stimuleren. De komende jaren zal de stichting daarom bijdragen aan het wetenschappelijk onderzoek onder leiding van Maarten Larmuseau aan de KU Leuven en UAntwerpen (genetische genealogie en genetisch erfgoed). Heb je interesse om ook als vrijwilliger aan de slag te gaan bij Stichting Edmond Delhougne?