Ansichtkaarten

De stichting beschikt over een collectie van zo'n 4.000 ansichtkaarten en foto's voornamelijk uit Roermond. De oudste kaart dateert van omstreeks 1890.

De kaarten en foto’s zijn gedigitaliseerd. Er wordt gewerkt om ze via deze website voor u toegankelijk te maken.

Een ansichtkaart (ook ansicht of prentbriefkaart) is een kaart met op de ene zijde een afbeelding. Veel ansichtkaarten worden verstuurd tijdens de vakantie. Men wil de thuisblijvers laten zien hoe mooi de plek is waar men naartoe is gegaan. De kaarten worden ook als groet of wens (bijvoorbeeld als kerstgroet of nieuwjaarswens) gestuurd.

Oude ansichtkaarten worden vaak gebruikt om historische artikelen te illustreren.

De geschiedenis van de Ansichtkaart

De ontwikkeling van de ansichtkaart begint in de loop van de jaren tachtig van de 19e eeuw, toen de postwet in zowel Oostenrijk als Duitsland zo werd aangepast dat het monopolie op het uitgeven van postkaarten kwam te vervallen. In de loop van de jaren negentig van de 19e eeuw begon de prentbriefkaart vooral in Duitsland aan een grote opmars.